Sluta gissa – börja träffa rätt: Därför behöver du en tydlig målgrupp

Du postar, du skriver, du visar upp dina tjänster. Men det känns som att du pratar ut i tomma intet. Några likes och kanske ett nyfiken DM. Men inga bokningar. Inga köp. Inget riktigt gensvar.
Känns det bekant?

Det är inte för att du gör något fel.
Det är för att du är för otydlig.

Många företagare försöker prata med ”alla”. För att det känns tryggt. Du vill inte missa någon. Problemet? Du träffar ingen. För i ett digitalt landskap fullt av brus så behöver du inte fler ord, du behöver rätt ord till rätt person.

Marknadsföring handlar om kommunikation och inte bara synlighet

Det räcker inte att synas. Du måste säga något som landar.
Och för att kunna göra det, behöver du veta exakt vem du pratar med.

  • Vad tänker din kund på?

  • Vad drömmer hon om?

  • Vad oroar hon sig för?

  • Vad vill hon känna?

När du vet det, då kan du skapa innehåll som känns personligt. Som får henne att stanna upp och tänka: “Wow, det här är ju jag.”

Därför pratar vi om trattar

Tänk dig en funnel, en tratt.
I toppen finns den stora massan. Alla som möjligtvis är lite intresserade.
Men längre ner i tratten, där finns din målgrupp. De som faktiskt behöver och vill ha det du erbjuder.

Och här är nyckeln: det största felet är inte att du har fel målgrupp, det är att du inte visar upp det du gör på ett sätt som tilltalar den rätta.

Det är här tydlig kommunikation kommer in.

Din drömkund är inte "alla"

Att välja en målgrupp betyder inte att du boxar in dig.
Det betyder att du skapar en tydlig bild av en person att rikta dig mot.

Du behöver inte stänga ute andra. Du behöver bara bli tillräckligt tydlig för att den rätta ska lyssna. För när du vet vem du vill nå, blir allt annat lättare:

  • Vad du ska säga

  • Var du ska synas

  • Hur du ska sälja

Det blir mindre gissningar, mer träffsäkerhet.

Så – vem är din person?

I min workbook “Börja prata så rätt personer lyssnar” hjälper jag dig kartlägga allt:
Drömmar, drivkrafter, rädslor, beteenden och vilken roll du spelar i din kunds liv.
Det handlar inte om att skapa en perfekt persona. Det handlar om att sluta gissa och börja förstå.

Vill du börja prata så att rätt personer lyssnar?

Ladda ner workbooken här och börja kartlägga din målgrupp idag.

Mindre brus. Mer träffsäkerhet.
Du är värd att bli vald.

Facebook
Threads